Relacje z wydarzenia

Jaki rower kupić?

Rowery górskie, rowery trekkingowe, rowery miejskie. Przy kupnie nowego roweru stajemy często przed dylematem – jaki rower wybrać. Okazuje się, że wybór nie jest wcale taki trudny, wystarczy zastanowić się którędy będą przebiegały nasze trasy rowerowe.

 

Podobnie jak przy akcesoriach rowerowych, przy samych rowerach oferta jest bardzo szeroka. Pokrótce przybliżymy kilka popularnych typów, wypunktowując ich plusy i minusy. Zanim jednak zabierzecie się za czytanie szczegółowych opisów, należy zastanowić się gdzie będziemy na naszym rowerze jeździć. Czy interesują nas wycieczki rowerowe za miasto, codzienne dojazdy do pracy czy na uczelnię, a może wyczynowe szaleństwo na leśnych trasach rowerowych.

 

Rowery miejskie

Jeśli mieszkamy w dużym mieście, a rower będzie służył nam głównie do poruszania się ulicami, bądź miejskimi ścieżkami rowerowymi warto zastanowić się nad rowerem miejskim. Popularne rowery miejskie czy rowery holenderskie są w takich sytuacjach praktyczne z kilku względów. Po pierwsze zwykle są wygodne. Jeździmy na nich w pozycji wyprostowanej, siodło jest wygodne, a kierownica szeroka, co pozwala na dość komfortową pozycję. Do tego koła są dosyć duże, a bieżnik opony gładki, co ułatwia podróż po szosie. Zwykle rowery miejskie wyposażone są również w napędzające lampki dynamo, a także koszyk z przodu i bagażnik z tyłu. Używane rowery miejskie można kupić niedrogo – ceny rozpoczynają się od 300 złotych za starsze, acz dobrze zachowane modele. Najtańsze "nówki" kosztują ok. 600 złotych. Zasadniczym minusem rowerów miejskich jest fakt, że nawet minimalnie wymagający teren (górka, nierówna nawierzchnia) znacznie obniża komfort jazdy i po prostu męczy.

 

Rowery górskie

Rowery górskie to bardzo szeroka kategoria. Zaliczyć do niej możemy tradycyjne rowery górskie, modele downhillowe, a także FMB. Generalnie rowery górskie, jak sama nazwa mówi, skierowane są do amatorów bardziej wymagającej jazdy. Nie trzeba od razu wybierać się na podjazdy na szlakach turystycznych, wystarczy mieszkać na wsi i na co dzień poruszać się po nieutwardzonych, pagórkowatych drogach. Wtedy przydają się zarówno, bardziej bieżnikowane opony, jak i amortyzacja, pomagająca "wybierać" nierówności na drodze. Mniej zaawansowane rowery górskie sprawdzą się także w mieście, szczególnie jeśli nasze trasy rowerowe obfitują w różnice wysokości. Modele downhillowe to temat na osobny artykuł, natomiast FMB to opcja dla fanów freestyle'u. Za górala musi zapłacić trochę więcej niż za rower miejski – ceny sensownych modeli zaczynają się od 1000 złotych.

 

 

Rowery turystyczne

Jeśli naszym głównym pomysłem na spędzanie czasu na rowerze są wycieczki rowerowe za miasto to rower turystyczny jest rozwiązaniem idealnym. Zwany także trekkingowym, to rower górski obudowany licznymi, przydatnymi w podróży gadżetami (bagażnikiem, dodatkowym oświetleniem, schowkami, uchwytami etc.) Przez to rower ten jest cięższy i mniej elastyczny, za to świetnie sprawdzający się na długich wycieczkach po szosie, bądź w miarę płaskim terenie. Za rowery turystyczne, w zależności od parametrów zapłacimy tyle co za rower górski ze średniej półki czyli ok. 1500 - 2000 zł.

 

Rowery crossowe

Dla tych, którzy poruszając się po mieście, cenią sobie przede wszystkim szybkość i zwrotność najbardziej wydajnym rozwiązaniem będą rowery crossowe. Rowery te, będąc hybrydą kolażówki i rowera górskiego mają koła o większej średnicy, opony z gładkim bieżnikiem oraz bardzo lekką ramę. Te trzy cechy sprawiają, że rowery tego typu są bardzo szybkie i mało wymagające w użytkowaniu. Nieźle radzą sobie także na miejskich wniesieniach. Z racji bieżnika nie nadają się za to do jazdy w terenie. Aby zaopatrzyć się w rower crossowy należy wyłożyć co najmniej 1200 złotych.

 

Oczywiście istnieje jeszcze szereg innych typów rowerów, jedna powyżej opisane typy powinny być dla nas podstawowym drogowskazem i ewentualnie punktem wyjścia do dalszych poszukiwań.

15.05.2015

Friends